♥ Malapascua

Nu va det ett tag sedan man kunde skriva. Vistelsen på Malapascua va ganska kort, så kände inte att man ville lägga tid på att blogga där. På El Nido funkade inte internetet, så det fick va där med! Strömmen gick till och från där också, det va mitt ute i ingenstans i princip. Åter till Malapascua!

Efter Panlgao Island så drog vi oss mot ön Malapascua som ligger ca 4-5 timmar från Cebu. Iallafall om man tar den bussen som vi gjorde, den lokala. Vi hade beställt skjuts till färjan från Panglao kl 9 på morgonen, så det va till att gå upp hyfsat tidigt. Väl vid färjan tog vi första bästa båt som gick vilket va ca 11.40, om jag inte minns fel. Så det blev en liten stunds väntan innan båten skulle gå! Båten därifrån tog två timma. Vi hade inte bokat någon transfer till Malapascua så vi fick fråga oss fram lite vart vi skulle innan vi kom till en taxichaufför som körde oss till en bussterminal. Väl där frågade vi oss fram vilken buss vi skulle ta och dom sa till oss att vänta framför en busshålplats där det stod Maya, buss med aircondition. Vi väntade och väntade i två timmar innan vi kände att det kunde inte stämma. Frågade flera gånger men blev tillsagda att den skulle komma! Jahopp, den kom aldrig, så vi tog en annan buss utan aircondition med öppna vindrutor. En uppelvelse i sig. Dom kör ju lite som blådårar här också, så är väl lite pirrigt/nervigt att åka med dom i början. Vanesak! Kändes som att resan tog evigheter, antagligen mycket för att man inte vet vägen eller hur lång tid det tar. Man får ju se väldigt mycket när man reser så också. Man ser hur folk lever och naturen runt omkring. En sak man kan konstatera är att det är en stor skillnad mellan hur fattiga och rika lever. Ena stunden kan man åka förbi riktigt snygga hus och trädgårdar, för att bredvid se en massa ruckel som knappt håller ihop.

Vi kom fram väldigt sent på kvällen, så det va ju helt kolsvart när vi kom fram till Maya. Där hoppar vi på andra båten för dagen. En 30 minuters resa i kolsvart mörker med en stjärnklar himmel ovanför sig, ganska spännande! Kändes väldigt mysigt att komma fram på kvällen så. Väl framme på Malapascua va det en bit att gå till hotellet. Helt okej ställe med pool dessutom. Malapascua har varit det klart lugnaste stället hitills och kanske på hela resan. Finns inte jätte mycket att göra där utan man hittar lugnet från morgon till kväll. Vi valde att gå en sväng första dagen. Under promenaden fick vi ytterligare se hur dom lever här och hur det ser ut i omgivningen. Väldigt givande att se sig omkring och få lite perspektiv på hur dom bor på andra ställen i världen. Stranden vi va på va helt okej, inte jättebadvänlig kanske. Ganska mycket sten och grejer, vi valde att bada i poolen. Men om man gick iväg en bit va det väl inte jättefräsch, låg mycekt båtar på stranden och skräp. Va väl inte meningen att man skulle vara där heller! Andra dagen tog vi en snorklingtur som tog oss runt ön lite mer. Det va mycket finare runt omkring ön får jag säga, fanns en del lugna och fina stränder och vattnet va alldeles kristallklart och man kunde se botten i princip hela tiden. Himla fin snorkling också! Fanns några matställen att välja på, men inte jättemånga. Men det behövs kanske inte mer på ett lugnt ställe som detta. Vi kände att två dagar räckte där, man blir lätt rastlös när det inte finns någonting alls att göra. Men absolut värt att åka dit, ett paradis i sig som man inte hade velat missa.

En liten del av Malapascua. Kanske åker man tillbaka för
att njuta mer. Det känns som att det blir extra vackert när
man sitter och tittar tillbaka på bilderna i efterhand.